Kuling på Sylarna

Klockan är tio minuter i sex på morgonen och det är bara Affe och jag vakna här i receptionen/vardagsrummet/allrummet på stationen. Vi dricker kaffe. Jag läser en bok som jag hittade i bokhyllan här. ”I de lugnaste vatten” av Viveca Steen. Väldigt spännande och lättläst. Jag förstod rätt snabbt att författaren är kvinna, vit, välutbildad och har generationers genusfördomar. Eller så förmedlar hon bara den allmänt rådande synen på människor.
Jag har varit vaken sedan halv fem. Jag vaknade av blåsten som viner runt huset. Det blåser galet mycket och är fyra grader kallt. Affe säger att det är köldfaktor -10 då. Och vi som planerat att gå över till Blåhammaren, som ligger 19 km härifrån och är den högsta Fjällstationen. Vi får väl se hur det blir med det.
Medan jag dricker kaffe och lyssnar på blåsten som viner utanför tänker jag på mina skidor som jag lämnade ute igår när jag kom hem från turen. Jag åkte ned själv efter att ha lämnat de andra vid foten av Lillsylen. Eftersom jag var ensam med mina svaga knän och det var brant nedför behöll jag stighudarna på. Stighudar är som remsor med fiskfjäll på ena sidan och klister på andra sidan. De fästes på undersidan av skidorna när det är brant uppför. Men jag behöll dem på hela vägen tillbaka till stugan och fick staka mig nedför backen. Svettig kom jag tillbaka och konstaterade ihop med andra besökare att jag nog är den första och enda som åkt nedför den i mångas troligen ögon flacka och fina backen att slalomsvänga sig nedför i. Men jag tänkte att eftersom jag var ensam och de andra skulle komma tillbaka flera timmar senare ville jag känna mig hundra procent säker på att inte ramla och skada knät eller nått annat. När jag kom ned klev jag bara ur skidorna och ställde dem i snön och nu undrar jag om de verkligen är kvar därute.

Dagens första väderleksrapport. Ser inte ut som om vi kommer härifrån.

Me, myself and mitt morgonkaffe

Just nu har Affe och jag förflyttat oss till det enda stället på stationen som har internettäckning. Nere vid vinterentrén.

Vill du se rummet vi bor i? Här kommer det.

Rummet är ca 16 kvm. Dusch och toa i korridoren

Affe och jag har varsin underslaf, medan Vilma och Kate klättrar lätt upp i översängarna.

Vår korridor, där även fam Rosendahl bor. Det finns flera hus här, ett av dem har rum för hundägare. Bra att veta om vi ska hit och vandra på sommaren och ha Calle med oss.

Från igår kväll. Affe och Kate läser om fjällen ock människor som gjort avtryck i fjällvärlden.

Nu är det ljust ute.

Från igår vid samma tid.
Nu är det dax att väcka Vilma och Kate.
Vi hörs

Det här inlägget postades i Allmänt, Familjeliv, Resor. Bokmärk permalänken.