Att packa till en fjällsemester

Om några timmar börjar vår sportlovsvecka.

Jag är exalterad som ett litet barn. Ser det som en expedition med strapatser, utmaningar, nya erfarenheter och mycket mycket skoj. Naturligtvis reser vi inte bara vår familj på en sån här resa. Det vore som att låta fyra feta nakna babys tälta nakna på savannen i Afrika. Vi åker med familjen Rosendahl. Som är vårt stora stöd och inspirationskälla.

Familjen-Rosendahl-300x225
Jenny, Johan, Melina och Erica. Bilden har jag lånat från deras site http://rosendahl-stockholm.se/familjen/

Om ytterligare några timmar kommer jag att upptäcka hur fel min packning var. Om ytterligare några timmar kommer jag att leta butik på kalfjället att köpa ny utrustning i. Om ytterligare några timmar skiter jag i vad min utrustning innehåller. Det enda jag kommer att tänka på är hur jädra härligt livet är utan en massa prylar. Och med stor sannolikhet hur skönt det är att inte ha uppkoppling hela tiden.

Men det är inte något jag ska tänka på nu. Nu när klockan är 05.15 och Affe har serverat mig min första kaffe för idag. Calle sover fortfarande sött vid mina fötter.

Calle är nästan helt återställd efter olyckan vid Huddingevägen. Det som visade sig vid återbesöket hos vetrinären i måndags var att ett av levervärdena var fortfarande förhöjt. Men det hade sjunkit mot hur värdet var för två veckor sedan när det hände. Så vi håller tummarna och hoppas att det är helt återställt om två veckor, när vi ska tillbaka igen för koll.

Vill du se min packlista för tio dagars resa till fjällen är det bara att scrolla ned och njuta. Kanske kan du komma på nått jag glömt.

Jag har delat upp packningen i tre delar. Och skickat den som meddelande på mobilen till både Vilma och Kate. De packar alltid själva, har gjort sedan de var riktigt små. Vilma är redan klar med nästan allt. Kate var på XL-galan i Globen igår och fixar det sista i eftermiddag.
Etapp 1 Liten bag
Övernattningsväska för att resa och övernatta två nätter innan fjällturen startar.

Vi övernattar första natten hos farmor Elly i Borlänge. Vill ju passa på att träffas när vi ändå åker uppåt. På lördagsmorgonen fortsätter vi uppåt. När vi kommer fram till Storulvån checkar vi in och fixar med vår utrustning inför fjällturen. Vi ska duscha och byta om inför middagen på kvällen. Sedan sova. Nästa dag är det dax för att starta skidturen. Denna väskan ska sedan lämnas kvar på Storulvån när vi åker på fjället.

Storulvån
Storulvåns fjällstation som vi utgår ifrån och kommer tillbaka till efter turen

Etapp 2 Ryggsäck
En ryggsäck som ska med på turen som kallas för Jämtlandstriangeln. Vi går med turskidor och packningen har vi på ryggen. Fyra dagars skidåkning och tre nätter på fjällstationerna Sylarna och Blåhammaren. Eftersom jag ska bära min packning på ryggen blir det minimalt med kläder och annat. Mat finns att köpa på fjällstationerna, på Sylarna lagar vi mat själva och på Blåhammaren finns en restaurang. Frukost har vi köpt till på båda ställena och där packar vi även med ett lunchpaket. Men det kan ju vara trevligt att kunna värma lite choklad eller kaffe. OM vi skulle bli överraskade av oväder är det nödvändigt med spade, vindsäck, stormkök och varma överdragskläder.

STF Sylarna
Sylarnas fjällstation, två nätter

Blåhammaren
Sista natten på turen stannar vi på Blåhammaren.

Etapp 3 Stor bag, pjäxväska och skidpåse.

När vi kommer åter till Storulvån åker vi vidare till Vålådalen för för fyra nätter och tre dagars slalom eller annat vinterkul. Här äter vi ”ute” tre kvällar och kanske vill ha nått annat än långkalsonger vid middagen.

Lätt som en plätt eller hur………

Okej så här har i alla fall jag tänkt.

Väska 1
Pyamas och neccissär för två nätter.
Mysklädes och inneskor
Ombyte för bilresa dag 2.
Ombyte för middag på lördagskvällen.
De kläder jag ska starta skidturen med.

Väska 2 Ryggsäck. (Vi har redan en del av detta på oss när vi startar)
3 Underställ

1 Tjockare tröja. Microflecce eller dyl

Överdargsbyxor helst vindtäta
Överdragsjacka Vindtät

Mössa och bandana.

Vantar Mina vantar är en trestegsraket. Tunna fingervantar i ull, en vindtät skalvante, en ullvante. Alla tre kan användas ihop eller var för sig.

Två sport-bh

Fem par underbyxor

Fyra par sockar i varierande tjocklek, helst i ull. Ultimat är en tunn och en lite tjockare. Minst risk för skavsår.

Supertunn dunjacka, när vi tar paus, blir lätt kalla annars när man står stilla. Jag tar min 48-7 jacka som är superlätt och av dun.
Täckjackskjol eller överdragsbyxa. se ovan.
Ev en mysoverall/pyjamas som kan användas som mys när vi kommit fram till stugan och duschat. Annars kan man ta på sig det underställ man ska åka i dagen efter och även sova i det. Då behåller man nattens kroppsvärme inför dagsturen. (Jag har med ett par tights, som jag inte åker skidor i, en supertunn sidentunika och en tunn långkofta i ull)

Tofflor eller raggsockar att ha i stugan.

Kanske extrakängor om man vill gå ute men inte i skidpjäxor. Måste kolla det idag

Tvål, tandkräm och deo.

Puleverkaffe och Oboy

Muggar

Väska 3

Två underställ. Vi vill nog inte åka i samma underställ som på fjällturen

Skidjacka och byxor.
Skidglasögon

Vantar

Mössa

Varma kängor

Fem par underbyxor

Fyra par strumpor

Badkläder till gemensamma bastubad

Mysoverall/pyamas antagligen samma som i första övernattningsväskan.
Vi har halvpension vilket innebär middag i restaurang fyra kvällar. Något att ha på sig då. Byxa/tights och tröja. Jag tar med en klänning också.
Liten ryggsäck att ha med sig ut i backarna eller om vi ska ut och fiska eller dyl.

Varma kängor.
Varm vinterjacka.

Slutligen något att resa hem i på söndagen.

Som du ser, lätt som en plätt.

Man undrar ju hur folk gjorde förr, de kan omöjligt haft denna otroliga mängd med packning med sig. Troligen hade man ett eller max ett underställ och samma kläder för både tur och slaomåkning. Undrar hur mycket prylar nästa generation har med sig på en sådan här semester? Eller så har man gått tillbaka till ett set för allt och har med sig en pytteliten lasertvättare som tar bort smuts och svett på ett litet kick. Utan vare sig vatten eller tvättmedel. Den bara dödar alla bakterier på ett litet kick och bränner bort smuts utan att skada tyget. Bra va? Men tills dess får jag nog stå ut med att vi har totalt
12 väskor/ryggsäckar
4 pjäx, hjälm och ryggskyddsväskor
2 skidkondomer
ca 20 set med underställ
och lite annat som jag med säkerhet kommer att kastan ned i sista minuten som ”bra att ha saker”

Vi hörs.

PS Fast det jag tänker på mest av allt är Var ska jag kissa på kalfjället utan en endaste liten björk att gömma mig bakom. Och ve och fasa, tänk om jag måste göra nr 2 mitt på turen. Hur gör folk egentligen? Det står det minsann inget om någonstans på STF´s hemsida DS

Det här inlägget postades i Allmänt, Barn, Familjeliv, Resor, Vandra. Bokmärk permalänken.